Mapilife visita la fira de turisme FITUR Madrid

Crònica d’un inspirador cap de setmana

Per primera vegada, la guia Mapilife Costa Daurada va ser present a una de les fires de turisme més importants del món: la Fitur Madrid 2019. A part de descobrir aquest certament, l’objectiu era conèixer de primera mà les novetats del sector i recollir idees de cara a una nova temporada plena de novetats. Tot seguit, la crònica de Mapilife a Madrid.

Amb la maleta plena de mapes ens dirigim a la fantasmagòrica Estació de l’AVE Camp de Tarragona, on el tren d’alta velocitat triga el mateix en arribar de Barcelona que nosaltres des de Salou, uns 30 minuts. Una prova ben visible que les infraestructures cal que responguin a les necessitats del mercat, i no als capricis de buròcrates de palau. Ningú qüestiona que aquesta estació hauria d’estar situada a l’Aeroport de Reus, al centre de Tarragona o, fins i tot, seria molt més rendible i útil a Salou.

Després de poc més de dues hores, arribem a l’Estació d’Atocha Chamartín, des d’allí ja podem gaudir dels carrers i les places de la capital castellana tot caminant. Pujant pel barri de Lavapiés, ens anem trobant les icones de Madrid: La Plaza del Sol, la Calle del Turco -on van assassinar el General Prim-, el Palacio Real, la Plaza Mayor, la Cibeles i Neptuno. Vorejant el Parc del Retiro fins a l’estació, una ruta circular molt recomanable per prendre el pols a la ciutat.

Però no hem vingut a fer turisme, venim a conèixer una de les fires de turisme més prestigioses i potents del món. Enguany hi han passat més de 250.000 visitants i 10.000 professionals. El gran recinte de Ferama, situat al nord de la ciutat i tocar de Barajas, comptava amb una dotzena de grans naus amb centenars d’estands informatius, sales de conferències i espectacles de diferent format que giraven al voltant del sector turístic i amb una visió internacional.

Tot seguit, els pavellons que ens van semblar més interessants:

Fent ‘Marca Catalunya’

Ben visible al centre del pavelló de les Comunitats Autònomes hi havia la zona de Turisme Catalunya, un espai modern, lluminós i amb tonalitats grogues promocionava les àrees turístiques del país amb fotografies gegants estil Instagram, entre d’elles les nostres: la Costa Daurada i just al costat, les Terres de l’Ebre.

Allí ens vam retrobar amb els encarregats i treballadors de les oficines de turisme de Reus i Salou, que poc pensaven que enguany arribaria a Madrid la guia Mapilife. A tots ells, enhorabona per la bona promoció feta i un sincer agraïment pels consells i la seva disponibilitat a l’hora de repartir la guia Mapilife.

Europa i Àsia, les grans destinacions

En grans naus hi ha els estands oficials dels països de les principals destinacions turístiques del món. Una ocasió ideal per recollir mapes i guies per agafar les bones idees i adaptar-les a les guies Mapilife d’aquesta temporada. Calculo que vaig acumular prop d’un centenar de mapes i us comentaré un secret: la guia que fem a la Costa Daurada no té res que envejar a les que es fan arreu, fins i tot, és de les que acumula més informació útil. Una informació que una de les principals virtuts és que hi càpiga a la nostra butxaca. De vegades, els mapes oficials pequen d’això, no s’adapten a les necessitats de l’usuari i esdevenen un simple tràmit.

També em va agradar visitar espais dels països que he visitat i que m’han inspirat a fer una guia de viatge, com l’estand de Malta, les de la ruta del Sudest asiàtic o Canadà. Pura melenconia de viatger.

Visitar el continent africà

Es tracta de la nau més colorista i sorollosa de Fitur i on vull destacar una experiència increïble per descobrir el fascinant continent africà. Un safari que organitzen des de fa més d’una dècada una parella d’emprenedors de Reus, l’Eugeni i la Tina, que s’han especialitzat en tours personalitzats per Tanzània, Kenya i Uganda.

Tabia Safaris són uns veterans de la Fitur, m’hi passava sovint per escoltar les seves històries. Tenien un fotocol amb rèpliques d’animals a tamany real i un lleó que es movia, era uns dels espais més concorreguts de tot el recinte. Recordo com una parella els hi demanava informació i els hi preguntava si en els seus safaris podien satisfer l’afició del seu marit, que era la caça… Després d’una certa tensió, la parella de Reus va explicar de la manera més diplomàtica que les seves excursions eren sostenibles i no es pertorbava la llibertat ni la tanquil·litat dels animals salvatges, i molt menys es posava un preu a la seva vida.

Aquesta actitud em va agradar, ja que connecta amb l’esperit de la guia Mapilife, que no promou cap activitat o espectacle on s’utilitzin o es maltractin animals, com els zològics, les corrides de toros o el trasnport animal. Preferim cedir un espai a les protectires de gats i gossos de la ciutat, com a la bona gent de SOS Gat Salou.

Les experiències de Fitur

En l’espai d’empreses hi havia hotels, companyies aèries i experiències turístiques, entre les quals destacava per sobre la resta la construcció de PortAventura, un dels millors parcs temàtics del món i la primera experiència de la nostra guia. En aquest espai van explicar les novetats de la temporada, que us explicarem ben aviat en un proper article.

L’evolució tecnològica del sector i de l’oferta turística és fascinant. Sobretot aquells projectes que cerquen fer més senzill la nostra manera de viatjar, reservar, gaudir i comunicar-nos. En aquest sentit, va ser curiós veure com algunes grans idees tecnològiques també les podrem gaudir a la Costa Daurada de la mà de la nova web de Mapilife, que comptarà amb geolocalitzador d’experiències, fitxes personalitzades per a cada companyia i molta més interacció amb l’usuari, així com –per fi- traduccions de qualitat.

Com que som una guia d’experiències, us ofereixo algunes pinzellades de les propostes que vam viure a Madrid aquest cap de setmana fora de la fira. Gastronòmicament, vam assaborir la fusió del restaurant Yakitoro de l’Alberto Chicote, les tapes amb tocs de trufa del Mercado de San Antón o el típic bocata de calamares al barri de Malasaña.

I el l’apartat cultural, aprofitant que diumenge els museus Reina Sofia i el Prado eren gratuïts, vam admirar el gran Gernika de Pablo Picasso, a cinc minuts d’Atocha, on várem agafar el camí cap a casa per a continuar treballant amb una guia feta aquí, amb ànima i que creu que el turisme és una palanca de canvi global, ja que millora i beneficia la societat receptora i obre la ment de tots aquells que volen gaudir i nodrir-se d’altres cultures i maneres de veure el món.